Witcher III

Παρασκευή, 25 Φεβρουαρίου 2011

Περιφερειακά χειριστήρια

Αισθάνομαι το κεφάλι μου κάπως βαρύ...
Είμαστε gamers και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει. Μπορεί να μειωθούν οι ώρες ενασχόλησής μας, μπορεί να αλλάξουν τα γούστα μας στα παιχνίδια, μπορεί να καταλήξουμε να παίζουμε "κρυφά" αλλά σίγουρα θέλουμε να παίζουμε σωστά.

Πρωταρχικό ρόλο για την επιτυχία ενός παιχνιδιού παίζει το gameplay του. Για να μπορέσουμε να το ευχαριστηθούμε όσο γίνεται περισσότερο θα πρέπει να έχουμε και τα αντίστοιχα χειριστήρια/πληκτρολόγια/ποντίκια. Υπάρχουν πολλά προϊόντα στην αγορά τα οποία αποτελούν εξειδικευμένες προτάσεις για κάποιες κατηγορίες παιχνιδιών. Ας δούμε μερικές.

Τί να λέμε τώρα;
Απο την εποχή του Atari τα χειριστήρια παίζαν βασικό ρόλο στην όλη εμπειρία ενός παιχνιδιού. Απλά χειριστήρια, με το μοχλό και ένα κουμπί επάνω. Αλλά επειδή τότε το gameplay ήταν το 99% ενός παιχνιδιού, τα χειριστήρια έπρεπε να είναι ανθεκτικά. Και ήταν! Υπήρχε όμως μία βασική διαφορά : εκείνη την εποχή, πολλά παιχνίδια φτιάχνονταν με βάση τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες των χειριστηρίων. Ήταν, δηλαδή, "στημένα" πάνω στο χειριστήριο. Το ακριβώς αντίθετο απο ό,τι συμβαίνει σήμερα στους υπολογιστές (οι κονσόλες συνεχίζουν στο ίδιο ακριβώς μοτίβο).

Καλό, δυνατό, συμμαζεμένο και χωρίς drivers!
Ποιός δεν έχει παίξει Outrun στα ουφάδικα; Ή Sega Rally; Ή, τέλος πάντων, κάποιο ραλάκι; Καθόμασταν στην καρέκλα, ταϊζαμε το μηχανάκι με κέρματα, πιάναμε το τιμόνι και χανόμασταν σε ψηφιακούς αγώνες. Και παίζαμε και αντίπαλοι μεταξύ μας σε διπλανά μηχανήματα... Εδώ και πολλά χρόνια οι εταιρίες κατάλαβαν οτι τα racing παιχνίδια "έχουν ψωμί" και προσπαθούν να παρέχουν προτάσεις χειριστηρίων αρκετά δελεαστικές για τους αγοραστές. Οι τιμονιέρες (όπως επικράτησε η ονομασία τους) μπορούν και δίνουν το κάτι παραπάνω στην οδηγική εμπειρία ενός παιχνιδιού. Θέλουν όμως λίγη προσοχή. Το αν έχουν κουμπιά για τις ταχύτητες ή μοχλούς κανονικούς παίζει λίγο ρόλο. Ακόμα και τα πεντάλ αν δεν έχουν κάποιου είδους υδραυλικό μηχανισμό πάλι δεν επηρεάζουν πολύ (αν έχουν όμως ένα σκέτο ελατήριο, ξενερώνουν). Αυτό που "βγάζει τα γούστα" είναι η υδραυλική ανάδραση! Τρακάρεις και σε κοντράρει, πατάς χώμα και τρέμει, ανάποδο τιμόνι και "γλυστράει"! Γούστα τρελά! Θυμάμαι όταν έπαιζα McRae με την τιμονιέρα... Δεν ήθελα να σηκωθώ απο την καρέκλα... Ώωωωρες... Άντε άλλη μία ειδική... Ώπα, εύκολη πίστα αυτή... Όχι ρε γαμ%$#ώτο για 3 δευτερόλεπτα θα έβγαινα πρώτος (ξανά απ'την αρχή)... Και πάει λέγοντας. Η τιμονιέρα "λέει", πώς να το κάνουμε;

Πίου πίου πίου...
Ένα άλλο είδος παιχνιδιού που αλλάζει τελείως με ένα χειριστήριο, είναι οι εξομοιωτές πτήσης. Βάζεις το χειριστήριο στη USB θύρα, φορτώνεις το παιχνίδι και μέσα σε λίγη ώρα "πετάς". Και πάλι η υδραυλική ανάδραση κάνει θαύματα! Το χειριστήριο τρέμει ελαφρά όταν φεύγει ο πύραυλος, τρέμει διακοπτόμενα όποτε ενεργοποιούμε το πολυβόλο του αεροσκάφους και όταν χτυπηθεί το αεροσκάφος και χάσει την ευστάθειά του, τότε αρχίζει και μας πιέζει αριστερά ή δεξιά, κουνάει και σπρώχνει! Μέσα σε λίγη ώρα έχει κουραστεί το χέρι ενός άπειρου "πιλότου" ενώ οι πιό έμπειροι θα πρέπει να προσπαθήσουν πολύ για να τα βγάλουν πέρα. Ακόμα και οι εξομοιωτές που αφορούν πολιτικά αεροσκάφη αλλάζουν τελείως "αίσθηση". Το ίδιο ισχύει και για όσους αφορούν ελικόπτερα, αφού οι μοχλοί είναι ίδιοι.

Not good! Χαλούσε εύκολα.
Shoot'em up παίζετε; Έχετε δοκιμάσει με χειριστήριο ή ο συνδυασμός πληκτρολόγιο-ποντίκι σας καλύπτει; Αν είστε στη δεύτερη κατηγορία, αξίζει να δοκιμάσετε με ένα χειριστήριο αν πέσει στα χέρια σας. Εδώ οι μηχανισμοί δονήσεων δεν κάνουν τόσο μεγάλη διαφορά. Η ελευθερία όμως που έχουμε με το χειριστήριο δεν έχει καμία σχέση με του ποντικιού και του πληκτρολογίου. Πέραν του ότι όλα τα κουμπιά είναι συγκεντρωμένα σε πολύ κοντινή απόσταση, κρατάμε το χειριστήριο όπως μας βολεύει και δεν κινδυνεύουμε να χτυπήσουμε κάπου με το ποντίκι και να μπλοκαριστεί η κίνησή μας (άμα σε κυνηγάνε 10 αραπάδες να σε... σφάξουνε, ένα μικρό μπλοκάρισμα μπορεί να κοστίσει). Πιό ελεγχόμενος χειρισμός του οπτικού πεδίου μας και πιό άμεση απόκριση στις εντολές μας. Επίσης, επειδή τα κουμπιά είναι προγραμματιζόμενα μπορούμε να τα ορίσουμε όπως μας βολεύει και να φέρουμε το χειριστήριο ακριβώς στα μέτρα μας. Μπορεί βέβαια να αναφέρω τόσα καλά πράγματα για τα συγκεκριμμένα χειριστήρια αλλά ποτέ δεν είχα την υπομονή να κάτσω να τα μάθω. Έχω πρόβλημα με την ευθυγράμμιση... Με λίγη (έως υπερβολικά πολλή) εξάσκηση ίσως τα καταφέρω.

Logitech και ξερό ψωμί.
Ποδοσφαιράκια/μπασκετάκια... Και εδώ ένα χειριστήριο βοηθάει πολύ. Επειδή απο μικρός ασχολούμουν με FIFA και Pro Evolution, πάντα ήθελα να παίζω "διπλό" με κάποιο φιλαράκι που ασχολούνταν επίσης. Το πρόβλημα ήταν οτι όλοι παίζαμε με το πληκτρολόγιο. "Αναγκάστηκα" λοιπόν να πάρω χειριστήριο για να μπορώ να παίζω μαζί τους. Πλέον δεν το αλλάζω με τίποτα. Αν καταφέρω να τελειοποιήσω και τις ευθείες στις πάσες μου θα είμαι τέλειος! Κατάλαβα γιατί όλοι παίζουν στις κονσόλες ποδοσφαιράκια σαν τους τρελούς! Είναι πάρα πολύ καλός ο χειρισμός!

Στραμπουλάς το χέρι και μόνο που το βλέπεις...
Κατά περιόδους έχουν κυκλοφορήσει χειριστήρια και για παιχνίδια στρατηγικής. Ποτέ δεν τα παρακολούθησα απο κοντά αλλά πρέπει να κάνουν καλή δουλειά. Δεν θα εκφέρω άποψη επειδή δεν είχα προσωπική εμπειρία. Με λίγο ψάξιμο όμως στο Διαδίκτυο θα βρείτε πληροφορίες αν σας ενδιαφέρει. Για τους strategάδες όμως, έχουν κυκλοφορήσει και πολλά πληκτρολόγια (τα οποία βέβαια έχουν εφαρμογή και σε άλλα παιχνίδια) τα οποία κυρίως λόγω των μακροεντολών τους βοηθάνε πάρα πολύ να δίνουν εντολές που απαιτούν 2 ή και 3 κουμπιά πατημένα ταυτόχρονα. Ακόμα και ποντίκια είδικά για παιχνίδια έχουν βγει. Πολλά προγραμματιζόμενα κουμπιά, εργονομικός σχεδιασμός, ακόμα και ρύθμιση του βάρους τους έχουν ορισμένα για να ταιριάζει με τα γούστα μας.

Ποιοτικό, εργονομικό, φωτιζόμενο ΚΑΙ  με drivers! Yeah!
Βέβαια όλα τα παραπάνω βοηθάνε πάρα πολύ με την προϋπόθεση οτι οι εταιρίες παιχνιδιών υποστηρίζουν μέσα στο παιχνίδι το εκάστοτε χειριστήριο (δεν συμβαίνει πάντα). Αλλά και απο την άλλη θα πρέπει οι εταιρίες που κατασκευάζουν τα χειριστήρια να παρέχουν drivers για κάθε λειτουργικό σύστημα. Τραγική σε αυτό το κομμάτι είναι η Microsoft :

1) Τα ποντίκια της είναι σαν τα λειτουργικά της : βγάζει ένα καλό κάθε 10 χρόνια. Έχω πάρει 4 και έχουν χαλάσει ΌΛΑ!!! Και μάλιστα απο διαφορετικά καταστήματα.

2) Διακόπτει αδικαιολόγητα την υποστήριξη με drivers σε εξαιρετικά περιφερειακά της. Το αδικαιολόγητα σημαίνει οτι παύει να τα υποστηρίζει γιατί θέλει να πουλήσει καινούρια. Και επειδή είμαι "καμμένος" (έτσι άλλαξα πληκτρολόγιο) σας λέω να προσέχετε με τη συγκεκριμένη εταιρία.
Μπα, όχι ευχαριστώ...

Στο after sales service/customer support φαίνεται η σοβαρότητα μιας εταιρίας. Μπορώ να πω οτι "χαλάστηκα" που η Microsoft αποφάσισε να μην υποστηρίξει τα χειριστήριά μου στα πιό σύγχρονα λειτουργικά της. Γιατί οέο; Μα για να πάρουμε καινούρια! Δεν λέω οτι όλες οι εταιρίες κάνουν έτσι, ή οτι είναι πάγια πολιτική της Microsoft. Απλά σας εφιστώ την προσοχή. Εγώ πάντως έπαθα και έμαθα.

Καλό θα είναι λοιπόν να προσανατολιστείτε σε κάποια επώνυμη και δοκιμασμένη λύση αφού έτσι θα εξασφαλίσετε οτι το χειριστήριό σας θα υποστηρίζεται και απο τους μεν (εταιρίες παιχνιδιών) και απο τους δε (κατασκευάστρια εταιρία) για πολλά χρόνια. Ρίξτε μια ματιά και στο συνοδευτικό software γιατί πολλές φορές κάνει μεγάλη διαφορά αφού η ευκολία προγραμματισμού της συσκευής μας παίζει σημαντικό ρόλο. Ίσως κοστίσει λίγο παραπάνω σαν συνδυασμός αλλά είναι σίγουρα καλύτερο απο το να πετάξετε τα χρήματά σας σε κάτι φθηνό αλλά αμφιλεγόμενο.

Απο την πλευρά μου θα παιδευτώ να μάθω να παίζω shoot'em ups με χειριστήριο. Και σκοπεύω να το κάνω με το Crysis 2 λείαν συντόμως. Θα σας πω εντυπώσεις...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου