Witcher III

Τρίτη, 1 Μαρτίου 2011

Αγορές στο Διαδίκτυο : Ά μέρος - Τα κακώς κείμενα

Ένα τάχιστα αναπτυσσόμενο κομμάτι του εμπορίου στις μέρες μας είναι το ηλεκτρονικό. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα, βοηθημένα πλέον πολύ απο το DSL αλλά και απο την τραγική κατάσταση στην αγορά, ξεπετάγονται σαν μανιτάρια. Όρεξη να έχει κανείς να ψάχνει...

Πέρα απο αναπτυσσόμενο όμως, το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας είναι και παρεξηγημένο. Βλέπετε, το DSL που αναφέραμε πιό πάνω, έχει "μόλις" 5 χρόνια ζωής στην Ελλάδα και σαν λαός δεν έχουμε μάθει να αγοράζουμε μέσω ίντερνετ. Αυτό βέβαια ισχύει για αγορές εντός των συνόρων. Γιατί απο το εξωτερικό αγοράζουμε και μάλιστα πολύ.

Μεγάλο μέρος της ευθύνης φέρουν τα ίδια τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Πού πας ρε θείο να πουλήσεις το οτιδήποτε την ώρα που το ξέρεις και εσύ ο ίδιος οτι με κοροϊδεύεις; Μπορεί με ένα e-shop να απευθύνεσαι σε όλη την Ελλάδα αλλά υπάρχουν και τα μεγάλα διεθνή ηλεκτρονικά καταστήματα στα οποία μπορώ να μπω και να συγκρίνω. Δε σου ζητάω να έχεις τις ίδιες τιμές αλλά κάτι παραπλήσιο. Υπάρχει e-shop το οποίο αρχική τιμή προϊόντος έχει 230,00 ευρώ, την έχει (και καλά) σβησμένη και απο κάτω η "καινούρια" (που είναι και προσφορά, έτσι;) είναι ακριβότερη απο άλλα αντίστοιχα sites. Άσε, μη φας, θα φάμε γλαρόσουπα. Στο χώρο των υπολογιστών, δύο είναι τα ηλεκτρονικά καταστήματα που "λυμαίνονται" το μεγαλύτερο μέρος της "πίτας" (ονόματα δεν λέμε αλλά το ένα είναι άσπρο-κόκκινο και το άλλο μαύρο-κίτρινο). Ε, ψάξτε να δείτε πόσο κοστολογούν τους Phenom II x4 955 και 965 της AMD. Ακριβώς! Μέχρι και στο cent ίδια τιμή! Τυχαίο; Δε νομίζω; Ο ένας μάλιστα εκ των δύο τις δίνει τις τιμές μόνο μέσω ίντερνετ! Στα καταστήματά (του) είναι ακριβότεροι! Ναι ρε, ο ελεύθερος ανταγωνισμός λειτουργεί άψογα στη χώρα μας! Κάποιοι άλλοι επιλέγουν να μας δείχνουν τις σούπερ-ουάου τιμές τους και κάπου κάτω στα ψιλά γράμματα μας λένε οτι είναι χωρίς Φ.Π.Α.! Μήπως μας περνάνε για ηλίθιους; Αν ξέρει κάποιος ας μου πει κι εμένα γιατί κανένας δεν τους ελέγχει... Α, για να μην το ξεχάσω : τα τελεμάρκετηνγκ μαγαζιά (τα οποία είναι κάτι σαν e-shops) απο τα μεταφορικά που χρεώνουν βγάζουν και κέρδος (η μεταφορική εταιρία, δηλαδή, δεν τους χρεώνει τόσο). Και αυτό το λέω επειδή το ξέρω σίγουρα. Έτσι, για να μην μας θεωρούν βλάκες, ανοργάνωτους ή αδιάφορους.

Δεν φταίνε όμως μόνο τα ηλεκτρονικά καταστήματα, φταίμε κι εμείς. Έχει επικρατήσει η ιδέα οτι οι συναλλαγές μέσω Διαδικτύου δεν είναι ασφαλείς. Βλέπετε, οι φίλοι μας οι δημοσιογράφοι, κατά καιρούς βγάζουν ρεπορτάζ τα οποία λένε οτι παραβιάστηκαν κωδικοί χιλιάδων αγοραστών, χρεωθήκαν οι πιστωτικές τους κάρτες και οι λογαριασμοί τους. Δε μας λένε όμως πόσα εκατομμύρια ηλεκτρονικές συναλλαγές γίνονται καθημερινά. Έχει τις ίδιες πιθανότητες με το να σου κλέψει κάποιος το πορτοφόλι : λίγες. Και όπως μπορούμε να βάζουμε το πορτοφόλι σε μια πιό βαθειά τσέπη ή σε μία με φερμουάρ, έτσι και μπορούμε να κάνουμε και με τις συναλλαγές μας στο ίντερνετ : να είμαστε πιό προσεκτικοί. Έχει όμως και συνέχεια...

Είμαστε και κακομαθημένα σαν παιδιά. Όπου βρίσκουμε, δηλαδή, πρόσφορο έδαφος το εκμεταλλευόμαστε. Ας γίνω πιό σαφής. Απο e-shops του εσωτερικού δεν αγοράζουμε με πιστωτική αλλά με αντικαταβολή (γιατί μας δίνουν τη δυνατότητα). Απο e-shops του εξωτερικού αγοράζουμε με πιστωτική και όχι με αντικαταβολή (γιατί δεν μας δίνουν τη δυνατότητα). Δεν μας τη δίνουν γιατί είναι πιό επαγγελματίες (μετάφραση : θέλουν τα φράγκα άμεσα) αλλά και οι αγοραστές είναι πιό συνειδητοποιημένοι και πιό τίμιοι. Δεν είναι τυχαίο οτι πολλά sites του εξωτερικού δεν αποστέλλουν σε Ελλάδα (και Ιταλία ομολογουμένως) τα προϊόντα τους ή οτι π.χ. το Play.com στη χώρα μας στέλνει μόνο DVDs και CDs (ταινίες, παιχνίδια, μουσική, προγράμματα) μέχρι αξίας 50,00 ευρώ (ίσως να το μειώσαν κιόλας). Σημειωτέον οτι το προαναφερθέν κατάστημα διακινεί τόσο μεγάλο όγκο τέτοιων προϊόντων που δεν χρεώνει μεταφορικά γιατί του το επιτρέπει το κέρδος του απο τα ίδια τα προϊόντα (αλλά και η έδρα της εταιρίας του που είναι σε έναν εκ των λεγομένων φορολογικών παραδείσων - άλλο θέμα αυτό). Πουλάει σε χαμηλότερες τιμές απο ότι τα καταστήματα στη χώρα μας (ηλεκτρονικά και μη) και αν κάτι χαθεί και δεν έρθει, το αντικαθιστούν ασυζητητί μόνο με τη δήλωσή μας. Για τους πιό πονηρούς να πω οτι όλα καταγράφονται στο ιστορικό μας σαν πελάτες οπότε αυτό που σκεφτήκατε ξεχάστε το. Πώς έχουμε επομένως την απαίτηση το ελληνικό e-shop να μας εμπιστευτεί όταν πολλοί απο εμάς σκεφτόμαστε πονηρά; Η αντικαταβολή, βέβαια, μας δίνει τη δυνατότητα να τσεκάρουμε την κατάσταση του προϊόντος πριν το παραλάβουμε (καλό αυτό). Αν δεν μας ικανοποιεί, αρνούμαστε την παραλαβή. Πολλοί όμως αλλάζουν γνώμη και απλά αρνούνται να πάρουν κάτι που παρήγγειλαν μόλις πριν λίγες μέρες με αποτέλεσμα να επιβαρύνουν με εξτρά κόστος το ηλεκτρονικό κατάστημα απο όπου κάνανε την παραγγελία (κακό αυτό). Άρα να μην παραπονιόμαστε επειδή χρεώνουν ακριβά μεταφορικά. Αν θες να το πάρεις, μάστορα, πάρ'το. Μην κάνεις όμως μια παραγγελία επειδή ξέρεις οτι εκ του ασφαλούς μπορείς να την ακυρώσεις.

Παιδικές αρρώστιες όλα τα παραπάνω αλλά είναι δυστυχώς πραγματικότητα. Το σκηνικό αλλάζει όπως όλα στη χώρα μας με αργούς ρυθμούς και πιστεύω οτι τα e-shops θα γνωρίσουν αρκετή επιτυχία. Όσα βέβαια καταφέρουν να αντέξουν στον μεταξύ τους ανταγωνισμό (αν φυσικά υπάρξει). Πάνω απ'όλα είναι στο χέρι των καταναλωτών να κρίνουμε και να επιλέξουμε πού θα δώσουμε τα χρήματά μας. Στο κάτω - κάτω ούτε μας τα χαρίσανε ούτε μαζί θα τα φάμε (χε). Αύριο θα δούμε πώς μπορούμε να προστατέψουμε όσο γίνεται καλύτερα τα προσωπικά μας δεδομένα αλλά και να προφυλαχτούμε απο κακοτοπιές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου